معرفی انواع درب و کاربرد آن ها

انواع درب و کاربرد آن ها

از آنجایی که درب ها یکی از عناصر اصلی در امنیت و زیبا سازی محیط داخلی و خارجی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند سعی کردیم در این مقاله به معرفی انواع درب و کاربرد آن ها بپردازیم. همانطور که می‌دانید اگر دری در ساختمان وجود نداشته باشد قطعا رفت و آمد در آن ساختمان امنیتی نخواهد داشت از طرفی باید بدانید که درب ها انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند که باید انواع این درب ها را بشناسیم و بدانیم چه کاربردی دارند. در آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ یکی از درب هایی که بسیار پرکاربرد است، درب ورودی آسانسور است که شاید امروزه بیشتر از سایر درب‌های عمومی در ساختمان حائز اهمیت است.

معرفی انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ کارکرد

معرفی انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ کارکرد
انواع درب و کاربرد آن ها

یکی از دلایل اصلی که برای استفاده از درب ضروری است و شامل همه می‌شود تامین امنیت خانه و ساختمان است. دری که نتواند از ورود افراد سارق و شرور جلوگیری کند یا نتواند در برابر آب یا حرارت و آتش مقاوم و محکم باشد و هیچ زیبایی هم نداشته باشد نمی‌تواند نظر کسی را در ساختمان ها جلب کند. به همین دلیل درب ها انواع مختلفی دارند که در مکان های متفاوتی بر اساس شرایط و سلیقه استفاده و نصب می‌شوند. اکنون به سراغ معرفی انواع درب و کاربرد آن ها می‌رویم:

درب ورودی ضد سرقت

انواع درب و کاربرد آن ها

درب ورودی ضد سرقت

امروزه از درب های ورودی ضد سرقت در اکثر مکان ها به دلیل مقاومت و استحکامی که دارند استفاده می‌کنند. این گونه درب ها دارای نشان استاندارد امنیتی هستند یعنی برای گرفتن این نشان از آزمایش‌های متعددی عبور کرده اند که توانسته‌اند نظر کاربران را به خود جلب کنند. از درب‌های ضد سرقت در ساختمان های تجاری، منازل، آپارتمان ها، ادارات، مراکز پلیس و… استفاده می‌شود.

البته درب‌های ضد سرقت در مکان‌هایی که نیاز به حفاظت و امنیت بیشتری دارند، ساخت متفاوت و محکم‌تری نسبت به سایر درب‌های امنیتی و ضد سرقت دارند. وزن درب های ضد سرقت به دلیل آهن، فولاد، شیشه های ضد گلوله و… به کار رفته در آن ممکن است زیاد باشد و دارای قفل و بست های محکم‌تر و حرفه‌ای تری نسبت به سایر درب‌ها هستند.

درب آسانسور

انواع درب و کاربرد آن ها
انواع درب و کاربرد آن‌ها

یکی از درب های پر کاربردی که همه ما روزانه با آن سر و کار داریم درب آسانسور می‌باشد که خود، ویژگی‌های مفید و کاربردی باید داشته باشد. قرار است با آسانسور در کمترین زمان به تمام طبقات ساختمان دسترسی داشته باشیم. پس خیلی مهم است که از چه نوع درب با چه قطعات و ابعادی استفاده می‌شود. بطور کلی در آسانسورها دو درب وجود دارد یک درب کابین که به همراه اتاقک کابین جابجا می‌شود و از لحاظ ایمنی بسیار حائز اهمیت است و دیگری درب طبقات که به تعداد طبقات ساختمان در هر طبقه نصب شده و مانع سقوط افراد به چاه آسانسور شده و می‌تواند از نوع لولایی یا کشویی باشد.

در معرفی انواع درب و کاربرد آن ها در آسانسور می‌توانیم به ذکر درب های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بپردازیم. در نوع نیمه اتوماتیک، درب کابین کشویی بوده و درب طبقه لولایی است و در نوع تمام اتوماتیک، هر دو درب کابین و طبقه کشویی و اتوماتیک هستند. از آنجایی که درب‌های طبقات بیشتر در معرض دید می‌باشند و در بسیاری از ساختمان‌های شیک و مجلل، زیبایی درب در آسانسور حائز اهمیت می‌باشد، می‌توان از مدلهای مختلف درب لاکچری آسانسور استفاده نمود که البته از نظر قیمتی هزینه بالایی را نیز به همراه دارد.

درب سلکوم آسانسور یکی از پرطرفدارترین درب های روز دنیاست که دارای یک نوع چینش و مونتاژ بخصوص است که سبب راحتی و ایجاد امنیت بالا در هنگام استفاده از آن می‌شود. درب سلکوم یکی از بهترین سیستم‌های درب اتوماتیک است. از ویژگی‌های خوبی که این درب ها دارند سر و صدای خیلی کم، هزینه نگهداری کمتر نسبت به بقیه درب های آسانسور، مناسب برای انواع ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری است که توانسته جایگاه خوبی بین انواع درب برای آسانسورها کسب کند.

درب ضد حریق

درب ضد حرق یکی از انواع درب
درب ضد حرق یکی از انواع درب

در مبحث انواع درب و کاربرد آن ها به درب ضد حریق رسیدیم. همانطور که از نامش پیداست، اینگونه درب ها مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت دارند. از این درب ها همانند درب های ضد سرقت می‌توان هم در مکان هایی که در معرض آتش سوزی و حریق هستند استفاده کرد و هم در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی. تمام درب های ضد حریق در آزامایشگاه های مخصوص آزمایش می‌شوند تا به استاندارد مقاومت در برابر حرارت و آتش برسند. البته این مقاومت عددی دارد که بر روی هر دربی نوشته می‌شود. ممکن است یک درب مقاومت بالایی در برابر آتش داشته باشد و درب ضد حریق دیگر در دوز مقاومتی کمتری ساخته شده باشد.

انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ جنس

انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ جنس
انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ جنس

تمام درب هایی که در بالا عنوان شد، هر یک ممکن است بنابه کاربرد، جنس مخصوصی داشته باشد و حتی درب هایی در انواع مختلفی تولید شود که صرفا از آهن و آلومینیوم و فولاد نباشند. در این قسمت از انواع درب و کاربرد آن ها به معرفی انواع درب از لحاظ جنس می‌پردازیم.

درب های ساخته شده از جنس چوب

درب های ساخته شده از جنس چوب
درب های ساخته شده از جنس چوب

درب های ساخته شده از جنس چوب یا به زبان خودمان درهای چوبی یکی از شایع ترین و متداول ترین انواع درب هایی است که با آن آشنایی داریم. از طرفی به دلیل آنکه متریال چوب در همه جا در دسترس می‌باشد، درب‌های چوبی بیشتر ساخته می‌شوند. درب اتاق‌ها و درب های ورودی ساختمان از جمله این درب ها هستند که از جنس چوب های متفاوت بر اساس طول عمر و قدرت خرید افراد ساخته و تولید می‌شوند.

درب های ساخته شده از جنس شیشه

درب های ساخته شده از جنس شیشه
درب های ساخته شده از جنس شیشه

درب های شیشه ای از جمله درب های ظریف و شیکی هستند که در محیط داخلی خانه یا ورودی ساختمان های عمومی استفاده می‌شوند که کاملا سلیقه ای است. البته برای قسمت هایی از منزل نیز که دوست دارید مناظر بیرون دید داشته باشند، می‌توانید با استفاده از درب های شیشه ای به دکوراسیون داخلی خانه خود کمک کنید. از طرفی اگر از این درب ها استفاده کنید نور و روشنایی زیادی وارد خانه می‌شود بنابراین می‌توانید به عنوان درب بالکن یا تراس، درب حیات خلوت خانه، درب جدا کردن حمام از رختکن یا توالت، درب جدا کردن اتاق کارکنان در برخی محیط های اداری، از اینگونه درب ها استفاده کنید.

درب های ساخته شده از جنس استیل

درب های ساخته شده از جنس استیل
درب های ساخته شده از جنس استیل

به درب های ساخته شده از جنس استیل رسیدیم که در نوع خود بسیار زیبا و پر کاربرد هستند. در ساخت درب های استیل از یراق آلات استیل، میلگرد های آهنی، لوله و پروفیل استیل استفاده می‌کنند که با طراحی های مختلفی که در ساخت اینگونه درب ها اجرا شده توانسته‌اند در مکان های مختلفی به خصوص محیط هایی که آب و هوای شرجی دارند و مرطوب هستند بیشتر بدرخشند. در ورودی آپارتمان ها، درب ساختمان‌های ویلایی، درب استیل برای آسانسور، درب استیل برای لابی و باغ و حتی ورودی پارکینگ‌ها از درب های ساخته شده از جنس استیل استفاده می‌کنند.

از درب های استیل امروزه به عنوان جایگزین درب های چوبی و آهنی قدیمی نیز استفاده می‌شود زیرا که هم تنوع بیشتری دارند و هم ظاهر خود را به زودی از دست نمی‌دهند. همچنین با ترکیب استیل و قطعات چوبی و شیشه نیز می‌توان زیباترین درب ها را طراحی نمود.

درب های ساخته شده از جنس آلومینیوم

درب های ساخته شده از جنس آلومینیوم یکی از درب های قدیمی است که معمولا برای ورودی حمام و دستشویی استفاده می‌کردند. هنوز هم از درب های آلومینومی در فضاهایی که رطوبت بالایی دارند استفاده می‌شود زیرا برای این گونه فضاها مناسب هستند. درب های آلومینیمی، سبک و مقاوم هستند، زنگ نمی‌زنند و خورده نمی‌شوند. با ترکیب آلومینیم رنگی و شیشه نیز می‌توان درب های ورودی بسیار باکیفیت و زیبایی طراحی کرد که همین موضوع باعث شده درب های آلومینیمی خواهان زیادی داشته باشند. درب های مختلف دیگری هم از لحاظ جنس وجود دارند که هرکدام از آن ها بسته به سلیقه و انتخاب افراد می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

جمع بندی و نتیجه گیری :

مطالب این مقاله به معرفی انواع درب و کاربرد آن ها اختصاص داده شده است. در ابتدا بر اساس نوع کاربری که درب دارد به معرفی درب ضد سرقت و ضدحریق و انواع درب پرداختیم و در ادامه به معرفی انواع درب و کاربرد آن ها از لحاظ جنس پرداختیم از جمله درب هایی از جنس چوب، شیشه، استیل و آلومینیوم ساخته شده‌اند و هر کدام به نوبه خود می‌توانند جایگاه ویژه ای در منازل و سایر ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی داشته باشند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

آخرین مقالات

شبکه های اجتماعی ما

Instagram
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 4 =